Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Så här kan du förbättra ditt resultat på VOC/MCT


Ersättning av VOC/MCT på fördjupningsnivå

Läs mer: Från vårterminen 2019 kommer provet VOC/CMCT inte längre ges inom ramen för kurserna EN1310, EN1320, LGEN60 och LGEN65.


Vad är VOC/MCT?

VOC/MCT är en provtyp som genom sin utformning mäter studenternas allmänna engelskkunskap. Därför kan provtypen användas på alla olika nivåer inklusive som första diagnos när man börjar läsa engelska vid universitetet, och ändå ha samma utformning. Provet ingår i grund- fortsättnings- och fördjupningskursen.

Vokabulärdelen av provet syftar till att testa allmänbildning och god grundkänsla för den vanligaste vokabulären i engelska som behövs för att klara att läsa normal skönlitterär text eller kunna följa dagspress osv medan den sk MCT-delen testar basgrammatik, fraseologi (inklusive användning av prepositioner, ‘near-synonyms’ etc) och kollokationer, dvs. vanliga ordkombinationer.

Testet har använts vid Göteborgs universitet sedan slutet av 1960-talet och är sedan 2008 helengelskt. I HSV:s utvärdering 2004 fick användningen lovord som ett bra och väl beprövat instrument för kvalitetsäkring av språkfärdighetstestningen i engelska. Provet används även sedan många år vid flera högskolor i Sverige.
Testet ger oss också statistik över studenters kunskapsnivå i engelska under 30 år och forskningsunderlag för bl.a kvalitetssäkring av utbildningen. (hur klarar studenter idag proven, vad klarar de, hur har kunskaperna förändrats över tid, varför etc)

Resultat för respektive nivå

Betyg:
Grundkurs
10-12 G
13 -20 VG

Fortsättningskurs
13-15 G
16-20 VG

Fördjupningskurs
16-18 G
19-20 VG
 

Hur lyckas jag då?

För att utveckla din engelska och din språkfärdighet finns det olika sätt att gå tillväga, vi lär alla på lite olika sätt och det vi beskriver här kan ses som generella tips som fungerat för många för att nå ett bättre resultat.

Läs, läs, läs

Du behöver läsa mycket på engelska. Läs olika typer av texter, läs skönlitterära böcker, faktatexter inom olika områden, läs webbtidningar, läs beskrivningar ja, läs till och med manualer eller liknande på engelska.

Men – läs aktivt! Med det menar vi att du inte bara behöver förstå ord i sitt sammanhang utan att du behöver notera de ord du inte kan, slå upp dem, fundera över om deras användning, sätt in dem i egna meningar. Detta gör att orden ”sätter sig” bättre än om du endast förstår dem i ett sammanhang. Tänk på hur du byggde upp ditt ordförråd i engelska när du började läsa det som barn - principen är densamma, man måste nöta in nya ord, de fastnar inte av sig själv.

Titta på film och TV men välj bort textning, lyssna på det som sägs, fundera över hur de uttrycker sig på olika typer av filmer och TV-program. Tala engelska så ofta du kan, prata med dig själv om du inte har någon du kan tala med.

När du läser – fundera även på meningsbyggnad och grammatik – varför står orden i den ordning de gör? Vad är det du haft problem med under tiden att du studerade? Behöver du repetera lite av ditt kursmaterial, har du grammatikövningar du kan fräscha upp din förmåga med?

Litteratur

Det finns litteratur som är utvecklade för att träna upp ditt ordförråd, Hargeviks 5000 ord och serien Words är ett material du kan använda för att aktivt träna upp ditt ordförråd. Bor du i Göteborg kan du hitta dessa på The Book Corner, annars finns de att hitta även på Utbildningsstaden.

Det finns ytterligare böcker som kan bidra till att du utvecklar din vokabulär och språkliga förmåga - kanske de kan vara ett bra verktyg för dig? Böckerna är t ex:
McCarthy & O’Dell (2008, 5th or 2012, 7th ed.) Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Schmitt, Diane; Schmitt, Norbert & Mann, David (2011). Focus on Vocabulary 1: Bridging Vocabulary. Upper Saddle River: Pearson Education. 272 s.
Schmitt, Diane & Schmitt, Norbert (2011) Focus on Vocabulary 2: Mastering the Academic Wordlist. Upper Saddle River: Pearson Education. 288 s.
Felicity O'Dell, Michael McCarthy, Felicity O'Dell
English Collocations In Advanced Use
Michael McCarthy, Felicity O'Dell, Michael McCarthy
English Vocabulary in Use Advanced

Ersättning av VOC/MCT på fördjupningsnivå

Från vårterminen 2019 kommer provet VOC/CMCT inte längre ges inom ramen för kurserna EN1310, EN1320, LGEN60 och LGEN65.

För dig som saknar resultat i EN1310 och EN1320 byts provet ut mot en annan examination som kommer att bestå av en inlämningsuppgift kopplad till det kommande uppsatsskrivandet.

För dig som saknar resultat i LGEN60 eller LGEN65 byts provet ut mot en uppgift i relation till bedömning av elevtexter (för LGEN60) och till uppsatsskrivandet (för LGEN65) som kommer att examineras genom en muntlig presentation.

Om du saknar godkänt resultat i VOC/MCT

Om du varit registrerad på någon av ovanstående kurser och saknar godkänt resultat på VOC/MCT så finns två möjligheter.

  • - Anmäl dig till nästa ordinarie provtillfälle för VOC/MCT och skriv provet. Får du godkänt resultat (16 poäng eller högre) så är det minst ett G i din kurs.
  • - Om du läst någon av ovanstående kurser från vårterminen 2014 eller senare kan du istället prova att examineras enligt det nya upplägget. Du behöver då anmäla dig i vårt webbformulär så att du kan genomföra denna examination.

Anmälan till ny examination

Vi kommer att erbjuda tillfälle i samband med examinationen för de som är registrerade för första gången på dessa kurser under våren 2019.

Anmäl dig i webbformuläret på nedanstående länk SENAST 1 mars då provet inom EN1310 och EN1320 ges under mars månad 2019.

För examinationerna i LGEN60 och LGEN65 är sista anmälningsdag 1 april och de muntliga presentationerna genomförs under april/maj.

Efter sista datum för anmälan kommer du att bli kontaktad av läraren för att få information om examinationen och hur du kan förbereda dig inför den.

Sidansvarig: Annika Andersson|Sidan uppdaterades: 2019-03-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?