Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Michelle Waldispühl

Universitetslektor

Michelle Waldispühl
Universitetslektor
Tyska
Akademisk grad: Docent,
michelle.waldispuhl@sprak.gu.se
031-786 4329

Rumsnummer: H713
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 41256 Göteborg


Institutionen för språk och litteraturer (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.sprak.gu.se
spl@sprak.gu.se
Besöksadress: Lundgrensgatan 1B , 412 56 Göteborg

Om Michelle Waldispühl

Bakgrund

Jag började som universitetslektor i tyska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid institutionen för språk och litteraturer 2015. Innan dess verkade jag som forskare och lektor vid universiteten i Zürich och Bern samt vid de pedagogiska högskolorna i Zürich och Zug (Schweiz). Jag disputerade i tysk språkvetenskap vid Zürichs universitet på en avhandling om de kontinentala runinskrifterna och var anställd som doktorand och forskare med ansvar för samverkan inom National Centre of Competence in Research (NCCR) "Mediality – Historical Perspectives".

CV (pdf)

Forskning

Mina forskningsintressen inkluderar germansk språkhistoria - särskilt runologi, historisk skriftlingvistik, språkkontakt och flerspråkighet, fonologi och namnforskning - samt lärande och undervisning av tyska som andraspråk. I mina historiska språkstudier strävar jag efter ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt där jag kombinerar filologiska och språkstrukturella analyser med sociolingvistiska och kulturhistoriska perspektiv. Jag strävar därmed efter att integrera språkhistorisk data i ett bredare kulturellt sammanhang.

Mitt aktuella projekt ”Många sätt att stava rätt: Variation och språkkontakt i medeltida personnamn” behandlar nordiska personnamn i kontinentala källor. De flesta av namnen antecknades av tyska eller franska skrivare och visar tecken på språkkontakt. Jag studerar namnen i denna flerspråkiga miljö ur ett system- och sociolingvistiskt perspektiv och planerar en digital edition. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet.

Jag ingår även i den tvärvetenskapliga forskningsmiljön ”DECRYPT/DECODE: Decryption of historical manuscripts” som leds av Beáta Megyesi vid Uppsala universitet och är finansierat av Vetenskapsrådet.

Tidigare projekt: „Techniken und Praktiken mittelalterlicher kontinentalgermanischer Schriftlichkeit”, projektledare: Prof. Dr. Elvira Glaser och Prof. Dr. Ludwig Rübekeil, Zurichs universitet (2005-2011); “Sprachland. Lehrmittel für die Mittelstufe”, projektledare: Elsbeth Büchel och Ursina Gloor, PH Zurich (2007-2009); „Promoting Learner Autonomy in Higher Education“, PH Zug i samarbete med SEEU Tetovo (2012-2014).

Jag initierade seminarieserien “Skrift och samhälle” och samordnar forskningsområdet ”Språk i samhällskontext” tillsammans med Johan Järlehed vid institutionen Språk och litteraturer.

Undervisning

Jag har undervisat kurser på grund-, avancerad- och forskarnivå (tysk, nordisk och engelsk språkvetenskap, tvärvetenskapliga kurser inom medeltida studier, språkinlärning och -undervisning, kulturstudier) och jag har erfarenhet som grundskolelärare. Vid Göteborgs universitet undervisar jag kurser både på campus och på nätet i språkvetenskap och språkkunskaper samt handleder studenter inom tyska och ämneslärarprogrammet (tyska som främmande språk).

Senaste publikationer

Die Liste als Ordnungsmedium in mittelalterlichen Libri vitae
Michelle Waldispühl
LiLi: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att stava ord – förr och nu
Michelle Waldispühl
Sånt vi bara gör. Jenny Nilsson, Susanne Nylund Skog och Fredrik Skott (red.) , Stockholm, Carlssons i samarbete med Institutet för språk och folkminnen, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Alemannische Wortbildung zwischen Schreib- und Sprechsprache. Richtungsadverbien in Konrad Klausers 'Sylvula formularum quotidiani sermonis' (1562)
Michelle Waldispühl
Nievergelt, Andreas, Rübekeil, Ludwig. ‚athe in palice, athe in anderu sumeuuelicheru stedi‘. Raum und Sprache. Festschrift für Elvira Glaser zum 65. Geburtstag, Heidelberg, Winter Verlag, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

‚Deutsch‘ oder ‚nordgermanisch’? Personennamen im Reichenauer Verbrüderungsbuch vor dem Hintergrund von Sprachkontakt und Mehrsprachigkeit.
Michelle Waldispühl
Benjamin Scheller, Christian Hoffarth (Eds.), Ambiguität und die Ordnungen des Sozialen im Mittelalter, Berlin, Boston, De Gruyter, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Medieval Libri vitæ as a source for historical sociolinguistic research. Questions and methodological issues
Michelle Waldispühl, Christine Wallis
HiSoN conference. "Making Waves in Historical Sociolinguistics", 30 May–1 June 2018, Leiden , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Graphematische Variation im mehrsprachigen Verschriftungskontext: Nordische Pilgernamen im Reichenauer Verbrüderungsbuch
Michelle Waldispühl
Annual conference of the CEES and 61st Kreutzwald Days conference "Variation in language, literature, folklore, and music" December 7–8, 2017, at the University of Tartu and the Estonian Literary Museum, Tartu, Estonia., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Flerspråkiga medeltida pilgrimer? En kontakt-onomastisk pilotstudie av de nordiska personnamnen från Reichenau
Michelle Waldispühl
Namn som kjelder : rapport frå Den sekstande nordiske namneforskarkongressen på Jæren folkehøgskule , Kleppe 8. - 11. juni 2016 / redigert av Tom Schmidt og Inge Særheim, Uppsala, NORNA-förlaget, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Schrift im Gespräch. Medientheoretische Überlegungen zur historischen Schriftinterpretation
Michelle Waldispühl
Paola Cotticelli-Kurras; Alfredo Rizza (Eds.). Variation within and among writing systems. Concepts and methods in the analysis of ancient written documents, Wiesbaden, Reichert Verlag, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Sprachförderung von Lehramtsstudierenden mit Deutsch als Zweitsprache – Fallbeispiel Pädagogische Hochschule Zug, Schweiz
Michelle Waldispühl
Promoting Learner Autonomy in Higher Education / eds. Brikena Xhaferri; Michelle Waldispühl; Brigit Eriksson, Tetovo, South East European University, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Students’ and Teachers’ Beliefs about Learner Autonomy at SEEU Tetovo, Macedonia and PH Zug, Switzerland: A Comparative Study
Brikena Xhaferri, Michelle Waldispühl, Gëzim Xhaferri, Brigit Eriksson – Hotz
Promoting Learner Autonomy in Higher Education / eds. Brikena Xhaferri; Michelle Waldispühl; Brigit Eriksson- Hotz, Tetovo, South East European University, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 25

2019

Die Liste als Ordnungsmedium in mittelalterlichen Libri vitae
Michelle Waldispühl
LiLi: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att stava ord – förr och nu
Michelle Waldispühl
Sånt vi bara gör. Jenny Nilsson, Susanne Nylund Skog och Fredrik Skott (red.) , Stockholm, Carlssons i samarbete med Institutet för språk och folkminnen, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Alemannische Wortbildung zwischen Schreib- und Sprechsprache. Richtungsadverbien in Konrad Klausers 'Sylvula formularum quotidiani sermonis' (1562)
Michelle Waldispühl
Nievergelt, Andreas, Rübekeil, Ludwig. ‚athe in palice, athe in anderu sumeuuelicheru stedi‘. Raum und Sprache. Festschrift für Elvira Glaser zum 65. Geburtstag, Heidelberg, Winter Verlag, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

‚Deutsch‘ oder ‚nordgermanisch’? Personennamen im Reichenauer Verbrüderungsbuch vor dem Hintergrund von Sprachkontakt und Mehrsprachigkeit.
Michelle Waldispühl
Benjamin Scheller, Christian Hoffarth (Eds.), Ambiguität und die Ordnungen des Sozialen im Mittelalter, Berlin, Boston, De Gruyter, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Medieval Libri vitæ as a source for historical sociolinguistic research. Questions and methodological issues
Michelle Waldispühl, Christine Wallis
HiSoN conference. "Making Waves in Historical Sociolinguistics", 30 May–1 June 2018, Leiden , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Graphematische Variation im mehrsprachigen Verschriftungskontext: Nordische Pilgernamen im Reichenauer Verbrüderungsbuch
Michelle Waldispühl
Annual conference of the CEES and 61st Kreutzwald Days conference "Variation in language, literature, folklore, and music" December 7–8, 2017, at the University of Tartu and the Estonian Literary Museum, Tartu, Estonia., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Flerspråkiga medeltida pilgrimer? En kontakt-onomastisk pilotstudie av de nordiska personnamnen från Reichenau
Michelle Waldispühl
Namn som kjelder : rapport frå Den sekstande nordiske namneforskarkongressen på Jæren folkehøgskule , Kleppe 8. - 11. juni 2016 / redigert av Tom Schmidt og Inge Særheim, Uppsala, NORNA-förlaget, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Schrift im Gespräch. Medientheoretische Überlegungen zur historischen Schriftinterpretation
Michelle Waldispühl
Paola Cotticelli-Kurras; Alfredo Rizza (Eds.). Variation within and among writing systems. Concepts and methods in the analysis of ancient written documents, Wiesbaden, Reichert Verlag, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Sprachförderung von Lehramtsstudierenden mit Deutsch als Zweitsprache – Fallbeispiel Pädagogische Hochschule Zug, Schweiz
Michelle Waldispühl
Promoting Learner Autonomy in Higher Education / eds. Brikena Xhaferri; Michelle Waldispühl; Brigit Eriksson, Tetovo, South East European University, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Students’ and Teachers’ Beliefs about Learner Autonomy at SEEU Tetovo, Macedonia and PH Zug, Switzerland: A Comparative Study
Brikena Xhaferri, Michelle Waldispühl, Gëzim Xhaferri, Brigit Eriksson – Hotz
Promoting Learner Autonomy in Higher Education / eds. Brikena Xhaferri; Michelle Waldispühl; Brigit Eriksson- Hotz, Tetovo, South East European University, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 25

Sidansvarig: Annika Andersson|Sidan uppdaterades: 2017-11-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?