Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Christina Lindqvist

Professor

Christina Lindqvist
Professor
Franska
Akademisk grad: Docent,
christina.lindqvist@sprak.gu.se
031-786 6697

Rumsnummer: D450
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41256 Göteborg


Institutionen för språk och litteraturer (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.sprak.gu.se
spl@sprak.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Christina Lindqvist

Undervisning

Jag undervisar främst i grammatik, språkvetenskap och språkdidaktik på både grundnivå och avancerad nivå.

Handledning

Jag handleder och examinerar uppsatser i franska med språkvetenskaplig inriktning på grund- och avancerad nivå. Jag handleder också tre doktorander i engelska med inriktning mot lärande.

Forskning

Min forskning rör andraspråksinlärning: ordinlärning, olika aspekter av ordförrådet hos svenska inlärare av franska som andra-/tredjespråk, lexikal rikedom, transfer/tvärspråkliga influenser, tredjespråksinlärning.

Jag är områdesansvarig för forskningsområdet Språk och lärande, samt samordnare för Franska forskarseminariet.

Publikationer

Monografier

  • Lindqvist, C. (2003). Le rôle des langues sources dans l’interlangue française. Étude des lexèmes d’origine translinguistique chez des apprenants suédophones. Licenciatavhandling. Stockholms universitet: Institutionen för franska och italienska.
  • Lindqvist, C. (2006). L’influence translinguistique dans l’interlangue française. Étude de la production orale d’apprenants plurilingues. Doktorsavhandling. Stockholms universitet: Institutionen för franska, italienska och klassiska språk.

Peer-review granskade artiklar

  • Bardel, C., Gudmundson, A. & Lindqvist, C. (2012). Aspects of lexical sophistication in advanced learners’ oral production. Vocabulary acquisition and use in L2 French and Italian. Studies in Second Language Acquisition 34: 269-290.
  • Bardel, C. & Lindqvist, C. (2011). Developing a lexical profiler for spoken French and Italian L2. The role of frequency, cognates and thematic vocabulary. In Roberts, L., Pallotti, G. & Bettoni, C. Eurosla Yearbook 11, 75-93. Amsterdam: John Benjamins.
  • Bardel, C. & Lindqvist, C. (2007). The role of proficiency and psychotypology in lexical cross-linguistic influence. A study of a multilingual learner of Italian L3. In M. Chini, P. Desideri, M. E. Favilla & G. Pallotti (eds). Atti del VI Congresso di Studi dell’Associazione Italiana di Linguistica Applicata, Napoli, 9-10 febbraio 2006, 123-145. Perugia: Guerra Editore.
  • Falk, Y. & Lindqvist, C. (in progress). The proficiency level effect: the case of English L2 in L3 learning.
  • Falk, Y., Lindqvist, C., & Bardel, C. (2014). What is the role of the L1 metalinguistic knowledge in L3 learning? Bilingualism: Language and Cognition. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S1366728913000552, Published online: 21 November 2013
  • Forsberg Lundell, F., Bartning, I., Engel, H., Gudmundson, A., Hancock, V. & Lindqvist, C. (2013). Beyond advanced stages in high-level spoken L2 French. Journal of French Language Studies 24 (2). Available on CJO 2013 doi:10.1017/S0959269513000057
  • Forsberg Lundell, F. & Lindqvist, C. (2012). Vocabulary development in advanced L2 French – do formulaic sequences and lexical richness develop at the same rate? Languages, Interaction and Acquisition 3 (1): 73-92.
  • Forsberg Lundell, F. & Lindqvist, C. (2014). Vocabulary development in advanced L2 French – do formulaic sequences and lexical richness develop at the same rate? In Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.), pp. 75-94. The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
  • Forsberg Lundell, F. & Lindqvist, C. (2014). Lexical aspects of very advanced L2 French. Canadian Modern Language Review 70 (1): 28-49.
  • Lindqvist, C. (2009). The use of the L1 and the L2 in French L3. Examining cross-linguistic lexemes in multilingual learners’ oral production. International Journal of Multilingualism 6 (3): 281-297.
  • Lindqvist, C. (2010). La richesse lexicale dans la production orale de l’apprenant avancé de français. La revue Canadienne des Langues Vivantes/The Canadian Modern Language Review 66 (3): 393-420.
  • Lindqvist, C. (2010). Inter- and intralingual lexical influences in advanced learners’ French L3 oral production. Special issue of the International Review of Applied Linguistics in language teaching 48 (2-3): 131-157. Approaches to third language acquisition. 30 sidor.
  • Lindqvist, C. (2012). Advanced learners’ word choices in French L3 oral production. In Cabrelli Amaro, J., Flynn, S. & Rothman, J. (eds.) Third language acquisition in adulthood. (pp. 255-280). Amsterdam: John Benjamins.
  • Lindqvist, C. (2015). Do learners transfer from the language they perceive as most closely related to the L3? The role of psychotypology for lexical and grammatical cross-linguistic influence in French L3. In G. De Angelis, U. Jessner, & M. Kresic (eds). Multilingualism: Crosslinguistic influence in language learning. Bloomsbury Publishing.
  • Lindqvist, C. (2016). Tredjespråkets ordförråd. In Bardel, C., Falk, Y. & Lindqvist, C. (eds.) Tredjespråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.
  • Lindqvist, C., Bardel, C. & Gudmundson, A. (2011). Lexical richness in the advanced learner’s oral production of French and Italian L2. International Review of Applied Linguistics in language teaching 49 (3): 221-240.
  • Lindqvist, C. & Falk, Y. (2014). When Germans begin to learn Swedish. Which is the transfer source for function words, content words and syntax? In Roberts, L., Vedder, I. & Hulstijn, J. (eds) Eurosla Yearbook 14. Amsterdam: John Benjamins: 225-239.
  • Lindqvist, C. & Falk, Y. (in progress). Transfer from nowhere? The unknown factor in L3 learning.
  • Lindqvist, C., Gudmundson, A. & Bardel, C. (2013). A new approach to the measuring of vocabulary in L2 oral production. In Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (eds.). L2 vocabulary acquisition, knowledge and use. New perspectives on assessment and corpus analysis. (pp. 109-126). Eurosla Monograph Series 2. http://eurosla.org/monographs/EM02/EM02home.php

Andra vetenskapliga artiklar

  • Bardel, C. & Lindqvist, C. (2012). Introduction. The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Special issue in honour of Inge Bartning. Languages, Interaction and Acquisition 3 (1): 1-6.
  • Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (2013). Foreword. In Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (eds.). L2 vocabulary acquisition, knowledge and use. New perspectives on assessment and corpus analysis (pp. 5-10). Eurosla Monographs 2. Open access: http://eurosla.org/monographs/EM02/EM02home.php.
  • Lindqvist, C. (2015). Est-il possible d’atteindre un nivau natif de compétence lexicale en langue seconde ? Le cas du français chez les locuteurs suédophones. In Prescod, P. & Robert, J-M. La langue seconde de l’école à l’université : état des lieux. Cahiers d’ateliers sociolinguistiques 10, 229-249. Paris : Harmattan.
  • Lindqvist, C. & Bardel, C. (2010). Introduction. Special issue of the International Review of Applied Linguistics in language teaching 48 (2-3). Approaches to third language acquisition.
  • Bardel, C. & Lindqvist, C. (2014). Introduction. In Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.), pp. 1-6. The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Amsterdam: John Benjamins.

Bokkapitel

  • Bardel, C., Falk, Y. & Lindqvist, C. (2013). Multilingualism in Sweden. In Singleton, D., Fishman, J., Aronin, L. & Ó Laoire, M. (eds.). Current Multilingualism. A new linguistic dispensation (pp. 247-269). Boston/Berlin: Mouton De Gruyter.
  • Lindqvist, C. & Bardel, C. (2013). Exploring the impact of the proficiency and typology factors: two cases of multilingual learners’ L3 learning. In Pawlak, M. & Aronin, L. Essential topics in applied linguistics and multilingualism. Studies in honor of David Singleton. Springer International Publishing Switzerland. p. 253-266

Redaktörsskap

  • Bardel, C., Falk, Y. & Lindqvist, C. (eds.) (2016). Tredjespråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.
  • Bardel, C. & Lindqvist, C. (eds.) (2010). Approaches to third language acquisition. Special issue of International Review of Applied Linguistics in language teaching 48 (2-3).
  • Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (eds.) (2013). L2 vocabulary acquisition, knowledge and use. New perspectives on assessment and corpus analysis. Eurosla Monograph Series 2. http://eurosla.org/monographs/EM02/EM02home.php
  • Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.) (2012). The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Special issue. Languages, Interaction and Acquisition 3 (1).
  • Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.) (2014). The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
  • Roberts, L., Lindqvist, C., Bardel, C. & Abrahamsson, N. (eds.) (2012). Eurosla Yearbook 12. John Benjamins.

 

Senaste publikationer

Vokabulärundervisning i franska - då, nu och i framtiden
Christina Lindqvist, Mårten Ramnäs
Romanistiken i Sverige. Tradition och förnyelse, Göteborg, Kriterium, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Att skriva individuellt, i par och i grupp
Christina Lindqvist, Ylva Falk
Skolverket, Lärportalen Modul Skriftlig produktion och interaktion, Övrigt 2020
Övrigt

First and second language cognate effects in third language vocabulary size estimates.
Christina Lindqvist
First Language Influences on Multilingual Lexicons / edited by Paul Booth, Jon Clenton., New York, Routledge, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Att utveckla ordförråd och grammatik.
Christina Lindqvist, Ylva Falk
Skolverket, Lärportalen, Modul Skriftlig produktion och interaktion, Övrigt 2019
Övrigt

L1 and L2 role assignment in L3 learning. Is there a pattern?
Ylva Falk, Christina Lindqvist
International Journal of Multilingualism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Didactic challenges in the multilingual classroom—the case of French as a foreign language
Christina Lindqvist
Cross-Linguistic Influence: From Empirical Evidence to Classroom Practice / M. Juncal Gutierrez-Mangado, María Martínez-Adrián, Francisco Gallardo-del-Puerto (editors)., Cham, Springer , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Productive Collocation Knowledge at Advanced CEFR Levels: Evidence from the Development of a Test for Advanced L2 French
Fanny Forsberg Lundell, Christina Lindqvist, Amanda Edmonds
Canadian modern language review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

L’enseignement du vocabulaire à l’université
Christina Lindqvist, Mårten Ramnäs
Synergies Pays Scandinaves, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Le développement de la taille du vocabulaire en français L2 chez les élèves suédophones
Christina Lindqvist
Synergies Pays Scandinaves, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vad är ett andraspråk, egentligen?
Christina Lindqvist, Ylva Falk
Språk och norm. Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21–22 april 2016, s. 71-77. (ASLA:s skriftserie nr 26.) Uppsala 2017., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 14

2020

Vokabulärundervisning i franska - då, nu och i framtiden
Christina Lindqvist, Mårten Ramnäs
Romanistiken i Sverige. Tradition och förnyelse, Göteborg, Kriterium, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Att skriva individuellt, i par och i grupp
Christina Lindqvist, Ylva Falk
Skolverket, Lärportalen Modul Skriftlig produktion och interaktion, Övrigt 2020
Övrigt

First and second language cognate effects in third language vocabulary size estimates.
Christina Lindqvist
First Language Influences on Multilingual Lexicons / edited by Paul Booth, Jon Clenton., New York, Routledge, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Att utveckla ordförråd och grammatik.
Christina Lindqvist, Ylva Falk
Skolverket, Lärportalen, Modul Skriftlig produktion och interaktion, Övrigt 2019
Övrigt

L1 and L2 role assignment in L3 learning. Is there a pattern?
Ylva Falk, Christina Lindqvist
International Journal of Multilingualism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Didactic challenges in the multilingual classroom—the case of French as a foreign language
Christina Lindqvist
Cross-Linguistic Influence: From Empirical Evidence to Classroom Practice / M. Juncal Gutierrez-Mangado, María Martínez-Adrián, Francisco Gallardo-del-Puerto (editors)., Cham, Springer , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Productive Collocation Knowledge at Advanced CEFR Levels: Evidence from the Development of a Test for Advanced L2 French
Fanny Forsberg Lundell, Christina Lindqvist, Amanda Edmonds
Canadian modern language review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

L’enseignement du vocabulaire à l’université
Christina Lindqvist, Mårten Ramnäs
Synergies Pays Scandinaves, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Le développement de la taille du vocabulaire en français L2 chez les élèves suédophones
Christina Lindqvist
Synergies Pays Scandinaves, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Vad är ett andraspråk, egentligen?
Christina Lindqvist, Ylva Falk
Språk och norm. Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21–22 april 2016, s. 71-77. (ASLA:s skriftserie nr 26.) Uppsala 2017., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 14

Sidansvarig: Annika Andersson|Sidan uppdaterades: 2017-11-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?