Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Esther Fernández Incógnito

  • Ämne: spanska
  • Funktion: doktorand
  • Tjänsterum: H728

Bakgrund

Min grundutbildning består av en filosofie magisterexamen i spansk filologi från Zaragozas universitet (Spanien) och en masterexamen i spanska som främmande språk från universitetet i Alcalá de Henares (Madrid, Spanien). Jag är också utbildad lärare i spanska för gymnasiet.

Från 2006 till 2008 var jag utlandslektor i spanska vid Göteborgs universitet. Efter den tiden fortsatte jag att jobba vid Göteborgs universitet som gästlärare i spanska under 5 år. Under de åren undervisade jag på olika kurser och nivåer. Dessutom har jag utvecklat flera kurser och deltagit i olika projekt, exempelvis genomförande av studieplaner samt utveckling i IKT-resurser i undervisningen.

I september 2014 blev jag antagen till forskarutbildningen i spanska vid Göteborgs universitet. Mina akademiska intressen kretsar kring tillämpad lingvistik inom främmandespråkinlärning samt språkdidaktik. Ett ämne som väckte mitt intresse är grammatikens roll i undervisningen och i inlärningsprocessen, närmare bestämt särskilda redskap som kommer ifrån den kognitiva grammatikramen för att skapa pedagogiska versioner av olika grammatiska fenomen.

Jag har dessutom samarbetat med ett förlag i Spanien som specialiserar sig på didaktik och läromedel för att utforma läroböcker i spanska för utländska studenter. Denna erfarenhet har bidragit till att öka mitt engagemang i undervisningen.

Undervisning

Mina huvudämnen är språkfärdighet, grammatik och språkdidaktik. Jag har undervisat på grundnivå (campus och nätbaserad kurs): grundkurs, fortsättningskurs, fördjupningskurs samt lärarprogrammet och lärarlyftet.

Projektbeskrivning / Avhandlingsprojekt

Mitt avhandlingsprojekt inriktar sig mot forskning inom främmandespråkinlärning. Svenska språket skiljer mellan verbet att vara som anger tillstånd och att bli, ett polysemt verb som uttrycker olika egenskaps- och tillståndsförändringar som påverkar personer, saker och situationer. Denna verbkonstruktion har inte någon direkt motsvarighet i spanska. Det betyder att man på spanska måste uttrycka ”bli” genom att använda sig av ett stort antal verbkonstruktioner som grammatikerna kallar förändringsverb. Detta gör att de svensktalande som läser spanska som främmande språk har svårt att lära sig att använda och applicera dessa konstruktioner på rätt sätt i kommunikativa sammanhang.

Syftet med detta projekt är att undersöka inlärningsprocessen av spanska verbkonstruktioner som är likvärdiga med svenskans bli genom en inlärarkorpus. Korpusen består av skriftligt material från svenska universitetsstudenter som befinner sig i olika språkkunskaps nivåer. Undersökningen genomförs vid två olika tillfällen i två olika moment under en akademisk termin (i början och i slutet av terminen) vilket innebär att det är såväl en experimentell som longitudinell studie. För att genomföra undersökningen kommer jag att använda mig av teoriram rörande interimspråk (interlanguage) och variationism (variationist approach).

Konferensbidrag

  • ”El aprendizaje de los verbos semicopulativos de cambio. Un estudio de la interlengua de aprendices suecos de español”. XIX Congreso de romanistas escandinavos, Reykjavik, 12-15 augusti 2014.
  • ”Nuevos escenarios didácticos: La webquest. ”XVIII Congreso de romanistas escandinavos, Gotemburgo, 9-12 augusti 2011.
  • ”La webquest como propuesta de trabajo en el aprendizaje del español como lengua extranjera”. XII Jornadas pedagógicas para profesores de español de Suecia
  • Día de la lengua, Gotemburgo, 25-27 september 2009.
  • ”El Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación”. Jornadas de español. APEOS (Asociación de Profesores de Español del oeste de Suecia). Gotemburgo, 9 april 2009.

 

Contact Information

Esther Fernández Incógnito

Box 200, 405 30 Göteborg

Visiting Address:
Lundgrensgatan 7, H728

Phone:
46 (0) 31 786 1921

Page Manager: Annika Andersson|Last update: 3/10/2015
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?