Restplatser - utbytesstudier vårterminen 2020

Karta över EuropaHumanistiska fakulteten öppnar nu för en ny möjlighet för dig som vill söka utbytesstudier till vårterminen 2020. Sista ansökningsdag är 1 oktober, inklusive uppladdning av nödvändiga dokument.

Ett flertal av humanistiska fakultetens partneruniversitet har platser kvar. Utbytesstudierna sker inom ramen för Erasmus och berättigar till stipendium. En förutsättning för att kunna beviljas utbytesstudier är att studierna kan räknas in i en framtida examen vid Göteborgs universitet och att du har läst minst 60 hp när utbytesterminen börjar.

Observera att du inte söker direkt till universitetet utan söker en utbytesplats vid Göteborgs universitet via systemet Mobility Online under perioden 15/9 - 1/10.

Ansökan och steg för steg beskrivning

• I ansökan välj – “HFS - Faculty of Humanities”
  • Denna ansökan gäller endast för Erasmusavtal och inte universitetsövergripande avtal för universitet utanför Europa exempelvis Nordamerika och Australien.
  • Det kommer bara finnas platser till universiteten som finns listade nedan. Det finns inte platser till andra universitet, även om dessa är tillgängliga att välja i Mobility Online.
  • Tänk på att gå igenom kursutbudet hos det universitet som du vill söka till så du är säker på att utbildningen ges på ett språk du behärskar. Alla universitet har inte utbildningar på engelska

Lista över vilka avtal som har lediga platser vid institutionen för språk och litteraturer

Lista över de avtal som har lediga platser vid institutionerna för historiska studier; svenska språket; kulturvetenskaper; filosofi, lingvistik och vetenskapsteori; litteratur, idéhistoria och religion.

Till din ansökan i Mobility Online ska bifogas följande:

• ett resultatintyg för studier vid Göteborgs universitet och eventuellt från annat lärosäte. (Transcript of Records)
  • ett kortfattat personligt motivationsbrev på svenska eller engelska. (Max 1 sida)

Har du frågor?

Internationell handläggare vid Humanistiska fakulteten:
Kaj Johansson

Besöksadress: Humanistiska fakultetskansliet, Lundgrensgatan 1B, rum C404 (besök enligt överenskommelse)
E-post: kaj.johansson@gu.se
Koordinerar avtal för:

• Institutionen för svenska språket
  • Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Institutionen för historiska studier