Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

INSTÄLLT Att undervisa i arabiska: En balansgång mellan artificiell ordning och autentisk oordning

Seminarium

Hur hanteras den stora språkliga variationen i arabiska, pedagogiskt? Arabiska har cirka 300 miljoner talare i ett bälte som sträcker sig från Marocko i väster till Irak i öster. En livskraftig standardspråkssideologi gör att arabiska i arabländerna betraktas som ett enda språk. Den dialektala variationen i arabiska kan beskrivas som ¿horisontell¿, för att skilja den från den ¿vertikala¿ variationen i det muntliga språket, vilken betingas av talarens utbildningsnivå, situationen och samtalsämnet. Fenomenet, det vill säga att det i ett samhälle finns två funktionellt distribuerade varieteter, benämns i litteraturen diglossi. Traditionellt, i västvärlden, såväl som i arabvärlden, har standardarabiska varit det självklara målspråket för undervisningen i arabiska som främmande språk.

I början av 90-talet bestämde sig emellertid en grupp lärare i arabiska som främmande språk i USA för att utveckla en så kallad Integrated approach (IA) för undervisningen, dvs att integrera dialektal arabiska i undervisningen. IA som metod och praktik beskrivs i antologin Arabic as One language: Integrating dialect in the Arabic language curriculum (2017), där utgivaren påpekar att det bland annat är den rådande kommunikativa approachen inom språkpedagogiken som gör det omöjligt fortsätta undervisa som tidigare.

Föreläsningen redovisar fördjupad kritik av IA som bland annat diskuterar problemet med att tillämpa de färdighetsbaserade bedömningskriterierna lyssna, tala, läsa, skriva på arabiska. Därefter diskuteras arabiskundervisningen i Sverige, både som främmande språk och modersmål. Hur ställer vi oss i valet mellan språklig variation och behovet av klarhet och stringens i undervisningen?

Föreläsare: Helene Kammensjö, universitetslektor i arabiska, Institutionen för språk och litteraturer, Göteborgs universitet.

Datum: 2020-03-20

Tid: 14:00 - 14:30

Kategorier: Humaniora

Plats: Humanisten,Renströmsgatan 6
J222

Evenemangslänk: Läs mer om INSTÄLLT Att undervisa i arabiska: En balansgång mellan artificiell ordning och autentisk oordning

Kontaktperson: Benjamin Lyngfelt

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2013-02-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?