Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samverkansprojekt

Institutionen utlyste våren 2016 för andra gången interna medel för projektarbete som avser att utveckla institutionens samverkan.  

Projekt 2016

Poesipodcast

Andrea Castro fick bidrag för att skapa en podcast om poesi på spanska. Hon gör podcasten tillsammans med Azucena Castro, doktorand i spanska vid Stockholms universitet, som skriver en avhandling om samtida latinamerikansk poesi. Podcasten publiceras i form av cirka 30 minuter långa avsnitt som kommer ut fyra gånger per år. Innehållet är nutida poesi på spanska: man läser poesi, samtalar om poesi och intervjuar poeter samt låter dem läsa sina egna dikter. Andrea och Azucena intervjuar även forskare inom området med avsikten att föra den akademiska forskningen inom ämnet närmare samhället.

Besök bloggen där projektet presenteras och där de olika avsnitten läggs ut:
https://poesiaalpasopodcast.wordpress.com/

Eller gå direkt in på Soundcloud där podcasten ligger:
https://soundcloud.com/poesiaalpaso

Breddad och stärkt rekrytering till språkutbildningar

Lärarkollegiet i klassiska språk, under ledning av Karin Westin Tikkanen, fick bidrag för att bredda och stärka rekryteringen till språkutbildningar vid institutionen i allmänhet och de klassiska språken i synnerhet. Den tänkta publiken var gymnasieelever på det humanistiska programmet, tillsammans med sina lärare. Lärarkollegiet byggde vidare på det samverkansprojekt i klassiska språk som genomfördes hösten 2015, med elevprojekt under mentorskap av lärarstuderande. Detta togs nu vidare genom en uppsättning föreläsningar om bland annat de klassiska språkens roll i Sverige idag, tillsammans med diskussioner om ämnenas användbarhet vid vidare studier, samt frågan om framtida anställningsbarhet.

Rapport från projektet Breddad och stärkt rekrytering till språkutbildningar december 2016.

Projekt 2015

En eftermiddag om slaviska boksamlingar

Ämnet slaviska språk, tillsammans med Göteborgs universitetsbibliotek, arrangerade den 6 november 2015 en eftermiddag om slaviska boksamlingar.

Aktiviteten vände sig till en bred publik. Syftet var att ge inblick i den aktuella forskningen som bedrivs inom slavistik vid institutionen. Ambitionen var också att synliggöra betydelsen av kontakt mellan forskare och bibliotek för att svenskt kulturarv skall kunna tillgängliggöras för samhällets behov. Eftermiddagen bjöd på presentationer om äldre kyrilliska böcker samt modern rysk litteratur och översättning (se program i institutionens kalendarium)

Det var en välbesökt aktivitet och i publiken fanns dels medarbetare vid Göteborgs universitetsbibliotek, doktorander och studenter, dels översättare, kulturvetare och religionsvetare. Under aktiviteten synliggjordes behovet av och möjligheterna för samarbete kring digitalisering av äldre slaviska boksamlingar och etablering av kanaler för spridning av information rörande dessa samlingar. Som uppföljning av aktiviteten organiserades en studentkonferens vid UB den 18 december 2015, dessutom har Antoaneta Granberg i samarbete med UB börjat planera för en hemsida som presenterar forskningen om äldre slaviska böcker. Antoaneta har även blivit inbjuden att tala under näckroskvarten den 17 februari 2016 på temat “Kyrkslaviska – en mindre känd del av det svenska kulturarvet”.

Eftermiddag i översättningens tecken

Den 19 november 2015 var det dags för en eftermiddag i översättningens tecken. Arrangörerna var lärare och forskare som sysslar med översättning inom olika ämnen vid institutionen.

Syftet var att skapa intresse kring översättning och visa vikten av översättning i dagens samhälle, både i Sverige och utomlands. Eftermiddagen bjöd på ett varierat program, se institutionens kalendarium. Det blev en lyckad aktivitet enligt arrangörerna. Du kan läsa mer om deras intryck på humanistens nyhetssida.

Aktiviteter kring humanistiska programmet på gymnasieskolor

Ämnet latin har jobbat med det humanistiska programmet på gymnasieskolor. Utgångspunkten var den pressade situationen för det humanistiska programmet som startade 2011. Programmet har fått väldigt dålig anslutning och lagts ner på många skolor, eller inte startats alls, vilket är direkt alarmerande både för högre studier i språk och för landets språkkompetens i stort.

Ämneskollegorna i latin har i första hand arbetat med lärare och elever från det Humanistiska programmet vid Västerhöjdsgymnasiet med ett projekt i språkhistoria. Projektet inleddes med en introduktionsföreläsning av Sara Ehrling i Skövde den 4 december 2015. Därefter arbetade gymnasieeleverna med sina olika delprojekt och fick via Facebookgruppen ”Språkens historia Västerhöjd” handledning av våra latinlärarstudenter inom ämneslärarkursen LGLA40. Slutligen besökte gymnasister och lärare oss på Humanisten den 13 januari 2016, varvid förmiddagen ägnades åt gymnasisternas projektredovisningar i Lilla Hörsalen. Under eftermiddagen fick de SYV-information av Eva-Lena Axelsson, samt guidning i Antikmuséet av lärarstudenterna, se bifogat program: Språkens historia. Projektet fick väldigt positivt mottagande både från vårt och gymnasiets håll, och vi hoppas på en fortsättning framöver. Särskilt positivt, och värt att vidareutveckla, var lärarstudenternas engagemang i projektet.

Utöver detta samarbetsprojekt med skolan organiserade ämnet latin även en konferens och utbildningsdag den 29 januari 2016 kring frågan ”Humanistisk utbildning: behövs det i det moderna samhället?”. Programmet ligger i institutionens kalendarium. Organisatören Gunhild Vidén redovisar för dagen i nyhetsbrev nr 4 2016. En intervju med Gunhild Vidén finns också att läsa på Humanistiska fakultetens nyhetssida.

Kontaktinformation

Evie Coussé, viceprefekt för samverkan och internationalisering

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Lundgrensgatan 7, rum 714

Telefon:
+46 (0) 31 786 4589

Sidansvarig: Annika Andersson|Sidan uppdaterades: 2016-12-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?