Länkstig

Jacob Carlson

Universitetslektor

Institutionen för språk och
litteraturer
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41256 Göteborg
Rumsnummer
D408
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Jacob Carlson

Bakgrund

Under 1990-talet och början av 2000-talet studerade jag praktisk filosofi, svenska, litteraturvetenskap, franska och pedagogik vid Göteborgs universitet. Mina studier i franska förlades delvis till Université de Perpignan där jag tillbringade ett år som Erasmusstudent. Under en period arbetade jag även som lärare i Bergsjön för till Sverige nyanlända högstadieelever. År 2004 var jag färdig gymnasielärare i svenska och franska och kunde samtidigt ta ut en magisterexamen i franska. Detta år antogs jag också till forskarutbildningen i franska vid dåvarande Institutionen för Romanska språk i Göteborg. Jag disputerade i maj 2011 på en avhandling med titeln La Poétique de Houellebecq: réalisme, satire, mythe.

Undervisning

Under min tid som doktorand arbetade jag parallellt som timlärare. Efter disputationen tjänstgjorde jag under två terminer på Högskolan Dalarna där jag bland annat ansvarade för kurser i grammatik och språkdidaktik.

Sedan 2013 är jag universitetslektor i franska vid Göteborgs universitet där jag har undervisat på följande kurser och moment:

  • Nybörjarkurs 2
  • Fonetik och uttal (Grundkurs)
  • Grammatik (Grundkurs och Fortsättningskurs)
  • Litteratur och litteraturhistoria (Grundkurs och Fortsättningskurs)
  • Akademisk framställning (Fortsättningskurs)
  • Uppsatshandledning och uppsatsexamination (Fördjupningskurs)
  • Litteraturteori (Avancerad nivå)

Jag är därutöver involverad i ämneslärarutbildningen, bland annat i VFU-kurser.

Forskning

Min avhandling är en studie av Michel Houellebecqs romanpoetik men kretsar också kring romanernas metafysiska och religiösa tematik. Utöver vad som tas upp i min avhandling har jag också skrivit om självbiografi/autofiktion hos Michel Houellebecq.

Mina nuvarande forskningsprojekt handlar om metodbegreppet i studentuppsatser med litteraturvetenskaplig inriktning och om sambandet mellan förkunskaper och studieframgång på grundkursen i franska.