Ny bok om ämnet italienskas historia vid Göteborgs universitet

I den nyutkomna boken Italienskan vid Göteborgs högskola och Göteborgs universitet. En historik (1928-2012) gör Ulla Åkerström, docent i italienska, en historisk genomgång av ämnet från starten fram till juni 2012.

bokomslagsbildBoken följer en kronologisk ordning, från den allra första tiden vid Göteborgs högskola och framåt. År 1928 gjorde Anna Ahrenberg en första donation till Göteborgs högskola för att finansiera ett lektorat i italienska, ett ämne som låg henne varmt om hjärtat. 1931 gjorde hon en större donation och skapade Anna Ahrenbergs italienska lektorsfond, vilken säkrade undervisningen i ämnet och finansierade de lektorstjänster som utgjorde stommen i undervisningen. Högskolans tid, och den första tiden som universitet, följer de olika lektorerna, som var själva navet i undervisningen, och innehållet i deras undervisning. Stor uppmärksamhet ägnas åt de två strider som rasat kring ämnet, den första i början av 1980-talet och den andra i början av 2010-talet. Beslutet i juni 2012 att ställa in undervisningen i italienska följdes av en stormig debatt i media och stora delar av Kultursverige uttalade sin förfäran över nedläggningen, däribland Svenska Akademien.

Ulla Åkerström– Jag vill särskilt påpeka, säger Ulla Åkerström, att boken inte är skriven som en polemik, utan tvärtom är sprungen ur ett djupt behov att dokumentera ämnets historia med anor så långt tillbaka i tiden.

Hennes önskan är att boken ska uppfattas som en inbjudan till den humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet att reflektera över saken, eftersom ingen kan förneka Italiens och det italienska språkets betydelse för den europeiska kulturen eller det faktum att humanistiska ämnen som franska, spanska, latin, de andra språkämnena, antikens kultur och samhällsliv, konsthistoria, historia, idé- och lärdomshistoria, litteraturvetenskap, filosofi, har förlorat en viktig pusselbit och att således hela fakulteten har blivit lidande sedan undervisningen i italienska ställdes in.

Utgiven på CKM förlag, Stockholm, 289 sidor.
ISBN: 978-91-7040-143-5