Introduktion till höstterminen

Vasaparken, aulaI torsdags var det introduktionsmöte för nya språkstudenter i aulan i Vasaparken inför höstens terminsstart. Den vackert utsmyckade lokalen fylldes av många förväntansfulla studenter.

Katharina Vajta, utbildningsansvarig och viceprefekt för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, välkomnade alla och berättade lite om vad som väntar dem som studenter vid institutionen för språk och litteraturer och vid Göteborgs universitet. En handuppräckning visade att många just har slutat gymnasiet och valt att studera språk som sitt första steg efter det. Katharina förberedde dem på att det ställs andra krav på att själv ta ansvar för sina studier på universitetsnivå jämfört med gymnasiet. En liten varning på vägen fick de också:
- Var försiktiga med att jobba extra under studietiden, det brukar inte bli så bra!

Eva-Lena Axelsson berättade om hur studievägledarna vid institutionen arbetar och gav exempel på hjälp och stöd som man som student har rätt och möjlighet att få. Helena Mindedal och informerade om utbytesstudier och stipendier. Sara Hägge från GFS (Göteborgs förenade studentkårer) och Sara Bergh från Göta studentkårs humsektion informerade om sina respektive verksamheter, och fördelarna med att bli medlem i kåren.

Avslutningsvis berättade Mette Tjell om sin karriär vid institutionen, från grundutbildning och vidare till forskarutbildning och att arbeta som lärare och fram till idag då hon är utbildningshandläggare och bland mycket annat även har hand om mentorsverksamheten vid institutionen.

Vad ska du läsa och varför har du valt just det ämnet?

(Bild borttagen)

Olle Birring:
– Jag ska läsa Introduktion till Japans kultur och samhälle (7,5 högskolepoäng), jag vill kunna jobba samtidigt och komma vidare.

Josie Gao:
– Grundkurs i kinesiska. Jag kan redan kinesiska men vill bli bättre och behöver hålla igång språket och studietekniken.

Sally Johnsson:
–Grundkurs i engelska. Jag vill läsa Logistikprogrammet på Handels och visste att jag inte skulle komma in nu, så jag läser engelska under tiden och söker in till programmet igen sedan!

Hany Gemal:
– Arabiska. Många i min släkt bor i arabisktalande länder, och jag kan grunderna, men vill få upp mina kunskaper i språket till en högre nivå. Detta är mitt femte språk.

Clara SörenäsClara Sörenäs:
– Fortsättningskurs i spanska. Jag läste grundkursen för tjugo år sedan, i Spanien, och kände att det var dags att komplettera nu så jag kan ta ut lärarexamen, eftersom det är svårt att försörja sig som konstnär!
Clara, som är stenskulptör, bor just nu i Uddevalla dit hon flyttade för sexton år sedan efter att ha bott ett antal år i Tanzania och Spanien.