Göteborgs universitet i Brighton firar 40 år

David Isitt, Pia Köhlmyr, Joe Kennedy och Anita BarnardDavid Isitt, Pia Köhlmyr, Joe Kennedy och Anita Barnard.

Sedan 1975 kan svenska studenter läsa engelska vid Göteborgs universitet i Brighton. Det är institutionen för språk och litteraturer som anordnar kurserna och jubileet uppmärksammades vid institutionens kick-off den 25 augusti.

David Isitt, tidigare studierektor, fick idén att anordna kurser i engelska i England när han var på semester i just Brighton 1973. Hans prefekt var positiv och valet föll på University of Sussex, som ställde upp med lokaler och andra faciliteter.

‒ Jag skrev ett pressmeddelande och fick in nyheten på tv. Plötsligt hade vi 40 studenter som ville börja läsa engelska i Brighton.

Anita Barnard och Joe Kennedy, nuvarande lärare i Brighton, redogjorde för hur verksamheten fungerar idag. Kurserna har samma innehåll och upplägg som kurserna i Göteborg, med skillnaden att studenterna läser i Göteborgs universitets regi vid University of Sussex och bor hos familjer i Brighton.

Innan det var dags för åhörarna att bege sig till personalrummet för att fira jubileet med tårta och bubbel berättade en före detta student i Brighton och numera universitetslektor i engelska vid institutionen, Pia Köhlmyr, om vad tiden vid University of Sussex har betytt för henne.